Må man klæde sig ud som kineser eller afrikaner?

Må man klæde sit barn ud som kineser til fastelavn? Ældre danskere vil grine af spørgsmålet, for selvfølgelig må man vel det – eller må man nu? Eller hvad med en afrikaner? Spørgsmålet bliver stillet i Berlingske, hvor forskere kalder kravet om anerkendelse af seksualitet, køn og hudfarve for en ”eksistenskamp om privilegierne”.

Jeg vil hellere kalde det en omgang halvtotalitært pjat og betragter det først og fremmest som en politisk korrekt elites magtredskab til at omforme en befolkning til viljeløse nikkedukker. Det ser man i et land som Sverige, hvor vanviddet har den ”feministiske” svenske regerings velsignelse.

I Sverige er man gået så langt, at man også forsøger at omskrive selve historien, eller i hvert fald redigere i den. Det er gået ud over ”Tintin i Congo”, der blev fjernet fra bibliotekernes hylder, fordi den var racistisk. Det ramte ”Pippi Langstrømpe”, hvis far ikke længere måtte hedde ”Negerkonge”, og det var endda Astrid Lindgrens egen datter, Karin Nyman, som frivilligt censurerede sin mors bøger.

Det geniale set fra den svenske magthaveres synspunkt er, at mange svenskere er så politisk veldresserede, at de helt frivilligt agerer kommissærer og censorer på vegne af magthaverne, så magthaverne kan i grunden bare læne sig tilbage.

Men meget af identitetspolitikken kommer fra USA, og det er min klare fornemmelse, at den blev forstærket under præsident Obama. Talen om ”racer” fik en renæssance, og præsidentparret lagde mange ressourcer i at fortælle minoriteterne om deres forfædres undertrykkelse. Det er naturligvis en historie, der skal frem, men er det noget, mennesker bliver lykkeligere af?

Resultatet er, at den amerikanske ”hvide” middelklasse har følt sig truet – og det har medført det paradoks, at de hvide nu er begyndt at definere sig selv som hvide. Racer og hudfarve har med andre ord aldrig haft en større betydning end nu.

Men tilbage til fastelavnen under hjemlige himmelstrøg. Børn skal da kunne klæde sig ud som det, de har lyst til – så længe det ikke er direkte krænkende. Hvad er der galt med at være kineser? Hvad er der galt med at være afrikaner ? Risikerer man ikke at skabe det modsatte af, hvad man ønsker? At det at være kineser eller afrikaner er noget slemt?

Filosof Anders Fogh Jensen har helt ret, når han siger, at ”grænserne for, hvad man skal undgå for ikke at såre nogle, er eskaleret til en offerkultur, hvor sproget går i stykker, så man næsten ikke forstår dem, der forsøger at tale så politisk korrekt som muligt”, og han tilføjer, at blot fordi man siger ”fysisk udfordret”, så forsvinder billedet af en handicappet ikke inde i folks hoveder.

Det er ikke alene uhyggeligt og totalitært at tro, at man ved at ændre sproget også kan ændre virkeligheden, det er også himmelråbende naivt. I Georg Orwells ”1984” arbejdede det totalitære diktatur med at fjerne flere og flere ord fra sproget og erstatte dem en række groft forenklede koder.

Målet var, at intet menneske skulle være i stand til at tænke forbudte tanker – eller for den sags skyld være i stand til at læse en historisk tekst. Derfor må vi have mod til at smide selvcensuren væk. Vi skal ikke fornærme hinanden – men vi skal heller ikke gå rundt og være panisk rædselsslagne for at såre nogle. Konsekvensen vil nemlig være, at den demokratiske samtale bliver umulig.

14 responses to “Må man klæde sig ud som kineser eller afrikaner?

  1. Hvis jeg ikke var meget staerk tilhaenger af EU, eller var bosse, ville jeg knuselske Pia for denne gode nodvendige kommentar.
    Vi er inde i en hysteriske udvikling.

    I dag har Berlingske en artikel om firmaet Thulip, som har maattet undlade at vise en mand i deres annonce, som har smurt hovedet morkt med chokolade.

    En flok hysteriske kaellinger har desvaerre faaet firmaet til at aendre annoncen….taabeligt.
    Kom igen Pia!

  2. Den folsomme dame, som har faaet firmaet til at aendre annoncen hedde Nicole Jacqueline Obovo Emore.

    I den aendrede annonce siger manden som havde chokolade i ansigtet ” jeg vil ikke ha at nogen bliver stodt”.

    Nu vil jeg skrive til Thulip og forklare at jeg er stodt over aendringen, og kraever chokolademanden tilbage…mon det sker?

  3. Kaere Tulip, I skriver paa jeres flotte hjemmeside ” vi ser frem til at hore fra dig/dem”.
    Vaersgod:

    Som fransk resident prover jeg at folge med i debatten, og i dette tilfaelde handler det om Berlingske i dag, hvor Pia Kjaersgaard har en artikel om de “overfolsomme” mennesker.
    Andet sted kan man i avisen laese om Nicole Jacquline Obovo Emore, som har klaget til jer vedr. jeres annonce med en mand som har smurt chokolade i ansigtet.

    Nu har I desvaerre lagt jer ned, for den overfolsomme, og chokolademanden siger nu
    “jeg vil ikke ha’ at nogen bliver stodt”.

    Det blev jeg glad for, thi jeg er stodt, over at I har aendre annoncen, og kraever den oprindelige tilbage.
    Den hysteriske debat om hensyn og folgende historieforfalskning, har overgaaet sig selv.
    Vi maa ikke lade os aendre af hysteriske mennesker, som bliver kraenket over alt.
    Vi lever i et herligt samfund, lad os bevare det som det har vaeret.

    Ser frem til genopstandelsen af den forste annonce.

    Venlig hilsen og held med salget.

    Dette er en kopi af min mail til Tulip.

  4. Hver gang nogen føler at de bliver trådt over fødderne, er der tale om arabere/muslimer som vil tiltvinge sig respekt …. Tåbeligt….

  5. Rettelse: I min harme over at man tager saa stort et hensyn til folk, som er “kraenkede” har jeg skrevet om firmaet Tulip.
    Det er altsaa KIMS snacks som bojer sig for galskaben.

    Undskyld!

  6. Giv fanden en lillefinger…
    Dit indlæg lyder jo meget tilforladeligt, de færreste mennesker kan vel være ueninge i at politisk korrekthed kan føres ud i overdrevet hvor det skader mere end det gavner. Hvis det var alt var der intet problem, men…

    Du – og dine ligesindende – har jo gentagne gange bevist at i ønsker at benytte den direkte og ligefremme politisk ukrekte talemåde til at fremføre hadske budskaber, til at skabe fjendebilleder hvor det bliver muligt at fratage dem i ikke bryder jer om deres menneskelighed.

    Derfor vil ethvert anstændigt menneske være nødt til at byde dig og dine trods.

  7. PIA KJÆRSGAARDS DOBBELT-MORAL

    Den store britiske avis The Guardian bør beklage og trække den satiretegning af statsminister Lars Løkke Rasmussen tilbage, som de bragte onsdag.

    Det mener Folketingets formand og tidligere formand for Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard.

    – Jeg synes, det er så uretfærdigt over for Danmark og over for vores statsminister. Det er ikke rimeligt, hvad der foregår i øjeblikket. Tingene er kørt op og kørt i selvsving i allerhøjeste grad. Og hvis der ikke er nogen, der siger fra, bliver det bare værre og værre, siger Pia Kjærsgaard til TV 2.

    Tegningen, der forestiller Lars Løkke Rasmussen i nazi-lignende tøj og har klare referencer til en række store danske virksomheder, har været heftigt debatteret det seneste døgn. Blandt andet har Venstres politiske ordfører Jakob Ellemann-Jensen kaldt den ”så usympatisk, sølle og rædselsfuld, at jeg slet ikke kan beskrive det”.

    – Og så kender jeg godt dit næste spørgsmål. Jeg ved udmærket godt, hvorfor du ringer, fortsætter Pia Kjærsgaard:

    – Og læg mærke til, at jeg siger ”bør” og ”burde”, og jeg stiller selvfølgelig ikke nogle krav. De må gøre, som de vil, fuldstændig. Men jeg synes bare ikke, at det er rimeligt, og derfor siger jeg, at det bør de trække tilbage.

    http://nyheder.tv2.dk/2016-01-28-pia-kjaersgaard-derfor-boer-avis-traekke-nazi-tegning-af-loekke-tilbage

  8. Jeg tør slet ikke tænke på de masse anholdelser der retfærdigvis må blive konsekvesen hvis man ikke må klæde sig ud som sheik, afrikaner, kineser, sørøver eller, muslimsk kvinde til karnevallet i Aalborg. Det bliver godt nok kedeligt hvis alle deltagerne skal klædes ud køer, kartoffel danskere eller drukmåse.

  9. Jeg føler mig krænket. Hun kaldte os for “hvide”. Jeg er da ikke hvid, snarere pink-agtig grise-farvet.

  10. Vi har så mange opportunistiske og tåbelige medløbere i Danmark, at jeg bliver bekymret for den offentlige fornuft og den generelle mentaletilstand iblandt mennesker og samfundsborgere i vores land.

    Jeg begynder måske at forstå og acceptere, at det officielle Danmark – og desværre mange Danskere – umiddelbart accepterede de Tyske Nacisters besættelse af vores land i april 1945.

    Vi kæmper åbenbart stadigvæk imod denne onde bevægelse iblandt Verdens Borgere – en bevægelse der jo til stadighed viser ‘sit onde ansigt’ – lige nu udtrykt ved den islamiske vækkelse iblandt undertrykte borgere i de islamisk dominerede stater på vores klode.

    Husk nu altid at være på vagt overfor mennesker, der forsøger at prædike frelsen.

  11. Sorry -jeg mente i april 1940 – Operation Operation Weserübung.

Comments are closed.