Små tanker om danskheden

Joachim Nielsen fra strategifirmaet ”Think Big” prøver som en anden Erasmus Montanus i en kronik i Berlingske at tænke stort om begrebet danskhed (11.5), og det er ikke noget, der siger ham det mindste. Det lader han læserne forstå i den ene tætskrevne spalte efter den anden. Metoden er den velkendte, at han piller ”konstruktionen” danskhed fra hinanden, for er det ikke ganske absurd at tale om danskhed, når kartoflen kommer fra Peru og juletræet fra Tyskland?

Der er intet nyt under solen i Joachim Nielsens opgør med danskheden, og på en måde kan man påstå, at det emmer af både mindreværdskomplekser og selvhad mellem linjerne, når kronikøren skildrer, at han har pillet sin flagstang ned og i øvrigt finder danskheden ”provinsiel”, hvilket i sig selv er yderst provinsielt. Mindreværdskomplekser er nemlig også en integreret del af danskheden – og det har de været siden tabet af Sønderjylland i 1864.

Joachim Nielsen belærer os om, at begrebet ”hygge” også findes i Sverige – for dér har han skam været og haft en kæreste, og dér ”myser” man, og Zinedine Zidane og Messi er bedre fodboldspillere end Michael Laudrup, så ham er han heller ikke særlig stolt af. Og det med ytringsfriheden og Muhammed-tegningerne var vistnok en god ting, men så alligevel ikke, fordi det ”løb løbsk”. Ytringsfriheden er god, men kun i passende doser, og Michel Houellebecq er i øvrigt meget bedre end nogen dansk forfatter.

Joachim Nielsen falder pladask ned i den fælde, at han tror, nationalfølelse og danskhed er noget kvantificerbart, noget man skal måle ved at holde danske præstationer op mod andre landes. Det er i den sammenhæng sært, at han ikke også lige får latterliggjort Himmelbjerget og holdt det op mod Mont Blanc eller Mount Everest. Eller at han sammenligner Københavns størrelse med Paris eller Mexico City – for så er den danske hovedstad jo fuldstændig latterlig. Og dansk sprog? Den rene grinagtighed, der ikke duer til det ringeste, fordi alle alligevel taler engelsk.

Men hvad er Joachim Nielsen så? Ja, han er bare ”et menneske” påstår han. Men sjovt nok skriver han altså stadig på dansk og tænker på mange måder ret dansk – selv om han til enhver tid forsøger at fremstå som en vældig kosmopolit. Det hele falder naturligvis noget ynkeligt til jorden, fordi der i opgøret med danskheden ligger en enorm selvmodsigelse. Hverken Joachim Nielsen eller andre kan nemlig rive sig selv ud af den historiske sammenhæng, som de nu en gang er en del af, og forsøget med at erstatte ”konstruktionen” danskhed med en global konstruktion fungerer heller ikke.

Joachim Nielsen evner desværre kun at tænke ganske små bitte tanker om, hvad nationalitet er, og i forsøget på at reducere danskhed til en slags konkurrence med andre nationale konstruktioner overser han fuldstændig, at han selv er en del af den mangfoldighed, som danskheden også er. Holberg har ikke levet forgæves, og den belærende Erasmus Montanus lever videre i bedste velgående. Mere dansk kan det næsten ikke blive.

 

5 responses to “Små tanker om danskheden

  1. Dejligt at læse, at formanden for Folketinget er ved at få øjnene op for, at danskhed er mangfoldighed – og ikke kun handler om leverpostej, frikadeller og danske svin.

    Den erkendelse har jeg ventet mange år på skulle ramme fru formand – måske er hun ved at blive menneskelig på sine ældre dage.

    Så slipper vi vel forhåbentlig for at høre mere om tørklædet fra dén kant. Tak.

  2. Jeg har lyttet til jer politikere. Jeg har lært dansk. Jeg har skiftet min browserens hjemmeside fra NYT til b.dk og den næste stop bliver normalt Politiken. Jeg benytter mig af DRs udsendelser og læser FTs dokumenter. Hvad har jeg fået af det? Bare den daglige påmindelse, at I – politikere – og flere almindelige danskere rundt om mig – synes, at som indvandrer fra “et ikke vestlige land”, skal jeg hjemme (endda bedre, hjemsendes) så snart som muligt. DFs nazistiske udtalelser i FT – dét er, hvor min topskat går? Og I forventer og kræver, at vi udlændinge påtager os jeres elskede danskhed, som selve “naturlige” danskere som Hr. Joachim Nielsen ikke har moralsk ret til at sætte spørgsmålstegn ved?

  3. Holberg er født og opvokset i Bergen, som jo er en kendt norsk by. Så dansk er din tolker av danskheden. Og ellers er vel det meste enten tysk eller fransk, sådan historisk set. Og det siste århundrede amerikansk/engelsk. Flyt for pokker blikket væk fra navlen, og indse at Danmark eller Norge for den del ikke er større end en gennemsnitlig europeisk storby. Jeg sidder her i Norge, (dansk født) og læser danske aviser på nettet av og til, og blir ganske trist og flau over den nyopfundne danskheden, som jo ikke handler om annet ekskludering Om du treffer ungdom i dag som er fra Grekenland, Belgien, Finland eller Danmark, så vil du ikke kunne finde annet end sprogforskellen. Det ved vi jo godt alle sammen, så ta nu og løft blikket vek fra navlen. Det er jo bare stemmepropaganda fra noen politikers side, og mindreværskomplekser fra dem som stemmer på dem.

  4. Danskhed?. Hvilket indhold har overhovedet, dette ord?.

    Hvis du ønsker min mening, så kommer den hermed: Min begyndelse vil , efter min bedste overbevisning være ,et sted derude i fortiden, et sted,som vi i nutiden ikke længere forstår betydningen af.

    Fra neanderthaler, til afrikas moderne, i sammen smæltnings prossen i Arabien, til nutidens, sekundære fortids illutioner om en forlængst forgangen uforståelig fortid. Hvor opstår her “Danskheden”?. Det var dengang, hvor vores forfædre “vikingerne”, begyndte at blande sig. Desværre!, gerne indrømmet, med “vold og magt” solede sig, men også i udviklings processen var åbne og tollerante, i forståelse af værdien af en ny sammen smæltning ville give “værdiforforøgelse” for alle”, oplevede vi, at de afrikanske solguder og deres prædikanter gerne solede sig selv i hinduernes gude fornemmelser. På dette tidspunkt i kampen mod det andet, (dengang romerne), startede “Zionisternes” enerets forståelse, indbygget “reklamens (illisitions magernes) fidusmageri”, med “værdiløshed” betalt eller ubetalt er ligegyldig.
    En tankegang ,som betyder : Betalt med “vold og magt”, eller ubetalt og samfundet LIDER.

    En tankegang ,som er bygget på misligholdelse af alle former for “arbejdsydelser”, og deres “reelle” værdier. Arbejdsydelser ,som med “tomme ORD” i illusionistens verden, den modernerne bare soler sig selv i “intet hed” i
    “ego” centriskhed”.

    NB: Til det danske, som til det europæiske som det globale samfund, har jeg er råd?. Arbejdsydelses forening ud over alle grænser, og globaliserings processen kan få muligheden til i virkeligheden at blive “GLOBALISERET”. Med disse udsagn ønsker jeg at begynde forfra, ikke kun med vikingerne, men med forståelse og respekt for hinanden i hvert deres eget “uvirkeligheds” tvangsforestilling.
    Danskhed bør ikke længere begændses af udefra kommende ” Magtbegærligheder ,styret af magtbegærlige “TOMHEDER”. Danskhed , så lille området befinder sig i , bør åbentlyst bekende sig selv til sig selv.

  5. Kære Pia, halv dansker ,halv tysker halv russer,halv englænder, halv tyrker. På en eller anden måde , udnævnt som “hvad ved (jeg)?, af, det magtbegærlige såkaldte “udvalg”?.

    Et sted , tror jeg ,hvor vi ikke kan forenes, i magtbegæret´s tilstands fornemmelse, men et sted hvor foreningen , let kan foretages, hvis (den uvidende eller den vidende modtager viden fra,(den vidende og samtidig frigør sin kultur bestilte Uvidenhed om), for i fællesskab at komme videre , “gerne uden magtbegæret´s lukkede døre”.

    NB: For så bare, til sidst at provokere lidt mere; Et samfund, som det “NORDISKE”. Førstepladsen får “grønlænderne,islænderne,(færingerne), de såkaldte moder folk, kommer fra “skandinavien”. Når jeg skriver Skandinavien, er alle de nordiske folk indbefattet, om de er skotter,russer eller finner,nord (mænd/kvinder), svensker ,er ligegyldig.
    Mit skandinavien ,er villig til åbenhed, ovefor ALLE, også de andre ikke længere ,centralismens “tyskernes” enerets fornemmelser, som kun er bygget på MAGTBEGÆR.

    Tillæg: Det gør lidt ondt, igen ,som halv tysker/dansker, at føle nød vændig heden i at bekæmpe sig selv i sit eget magtbegær.

Comments are closed.