Frederiksberg er ikke tryg som en landsby

”Vi er en storby så tryg som en landsby” proklamerer Frederiksbergs borgmester i en stor, fin annonce i Frederiksberg Bladet. Og bladrer man om på næste side i avisen, kan man se en beboer fra Kronprinsensvej, der sammen med to andre beboere netop har oplevet landsbyidyllen i form af tre udbrændte biler.

Uheldigt sammentræf

Det er da også uheldigt, at den slags sker midt i en valgkamp, men da den konservative annonce blev forfattet, havde borgmesteren da helt glemt, at tre unge mænd i november 2015 blev dræbt af Bandidos rockere på Christian Winthers Vej?

Havde han glemt den unge mand, der i februar 2013 blev skudt og dræbt af LTF foran Drømmeland på Finsensvej?

Og hvad med islamkritikeren Lars Hedegaard, der i februar 2013 blev skudt af et forklædt postbud på Pelargonievej? Han overlevede – det gjorde gerningsmanden ikke. Han blev nemlig senere dræbt i Mellemøsten, mens han kæmpede for Islamisk Stat. Hans forhenværende klassekammerat fra Frederiksberg blev også dræbt i Syrien.

Og så nævner jeg ikke den almindelige kriminalitet i form af indbrud, tricktyverier, biltyverier, cykeltyverier, vold og butikstyverier. I supermarkederne på Frederiksberg er det dyre oksekød bag lås og slå. Sådan er det altså ikke i en landsby. Her på Frederiksberg låser man døren efter sig, og mange har alarm.

Der findes ingen landsby med så meget kriminalitet, som her på Frederiksberg, så annoncen overdriver desværre ret voldsomt.

Problemer kan kun løses, hvis man erkender, at man har et problem

Hvis man skal gøre noget ved et problem, så kræver det en erkendelse af, at man har et problem.

Venstre erkender problemerne og har derfor i dette års budgetforhandlinger gjort det til en hovedprioritet at få så sat budgettet til kriminalitetsforebyggelse kraftigt i vejret.

Hvilke faktorer har betydning for kriminalitet?

Justitsministeriets forskningsenhed har analyseret forholdet mellem det faktiske kriminalitetsniveau i kommunerne sammenholdt med det forventede niveau.

Fem forhold er i særlig grad med til at forklare forskelle mellem kriminalitetsniveauet i kommunerne: Andelen af ejerboliger, andelen af enlige kvinder med børn, andelen af unge mænd, andelen af sommerhuse samt befolkningstætheden i kommunen. Ud fra den analyse, så kunne man forvente et kriminalitetsniveau pr. 1000 indbyggere på 113,3 på Frederiksberg. Det faktiske niveau er 93,8 – altså klart under. I det røde København er det forventede niveau 132,5, men det faktiske niveau er 158,9 – altså klart over.

Vi gør det altså ret godt på Frederiksberg og langt bedre end København, men vi kan blive endnu bedre, og det gavner ingen at lade som om, at vores problemer med kriminalitet er på niveau med en landsby.

Berlingske kom forleden med en efterlysning af kommunalpolitikere, der adresserede problemerne med integration, ekstremisme og kriminalitet. Jeg er enig.

  • Rap And

    Det er en læseværdig rapport som du underbygger dit indlæg med.
    Den hedder: kriminalitetsniveauet i kommunet og politikredse fra 2011
    Kan hentes her: http://viden.sl.dk/artikler/boern-og-unge/socialt-udsatte/kriminalitetsniveauet-i-kommuner-og-politikredse-2011/

  • Anders Bo

    Langt de fleste af de “kvaliteter” Jan E her oplister, er jo kulturberigende fra Føderationen, han netop elsker så højt.

  • Alex Damgaard

    Andelen af ejerboliger, andelen af enlige kvinder med børn, andelen af unge mænd, andelen af sommerhuse samt befolkningstætheden i kommunen.[…] en efterlysning af kommunalpolitikere, der adresserede problemerne med integration, ekstremisme og kriminalitet.

    Det er helt sort. Her har Jan E. Jørgensen fat i 8 år gamle tal, der på een eller anden måde skulle sandsynliggøre, at de gør det godt på Frederiksberg, bla som følge af andelen af sommerhuse. Hvor kom integration og ekstremisme ind i billedet…? “Efterkommere og indvandrere” er spøjst nok blandt de “ekskluderede” variable i den undersøgelse Rap And så venligt har linket til – disse tal kan ikke “bidrage” til at forklare forskelle mellem kommuner, land og by. Altså ifølge rapportens forfattere.

  • Hans Sørensen

    @Jan E
    Nu må du lige stramme op. De 3 likvideringer var ikke på Christian Winthers Vej, men på Christian Paulsens Vej.

    Men arbejd nu knaldhårdt de næste dage, så vi sammen kan holde de Radikale og resten af rød blok fra at hæve grundskylden og kommuneskatten, så de kan dele gaver ud til deres vælgere. Det ville være katastrofalt på alle måder.

    Min stemme går dog til LA, da jeg ikke vil risikere at det parti jeg stemmer på, vil lave et kompromis, der indebærer ydeligere stigninger i grundskyld.

  • Hans Sørensen

    Iøvrigt vedr grundskylden. I 2019 kommer de nye vurderinger. Det betyder som bekendt kæmpe stigninger i grundende under etageejendommene. Jeg ved godt ejerne af ejerlejlighederne før 2021, ikke skal betale disse stigninger løbende, men det bliver jo dyrt for dem alligevel når de skal sælge i form af lavere salgspris på deres ejendom. Det er fakta, der ikke kan laves om på jf. boligskatteforliget.

    Når de røde kommunalpolitikere nu vil hæve grundskylden yderligere, så bliver ejerlejlighedsejernes og andelsboligejernes tab ved salg bare endnu større og huslejerne stiger yderligere i udlejningsejendommene og andelslejlighederne. Det kan derimod forhindres, ved at stemme på et parti der ikke vil lade grundskylden stige. Kom nu igang med at gøre opmærksom på det faktum, da det kan flytte mange stemmer.

  • peterhansen54

    Her hvor vi er ved slutspurten af den kommunale valgkamp – som et folketingsmedlem jo også deltager aktivt i når man gerne vil beholde et givtigt dobbeltmandat som jo altid pynter lidt på en privatøkonomi – så er det jo værd at bemærke det gamle ordsprog om, at den der let sidst er den som ler bedst.

    Og hvorfor så det?

    Jo for vi skal jo ikke så mange uger tilbage i valgkampen, hvor kandidaten fra Frederiksberg mente det var god humor at inddrage et bryllup i København på det kommunale rådhus til at muntre et af sine indlæg lidt op. For intet er jo så godt som lidt godt gammeldags skadefryd.

    Men allerede kort tid efter var humoren alligevel ikke så rart at tænke tilbage på, da det viste sig at den første der havde brugt denne grinagtige løsning var Venstres nuværende spidskandidat der efter sin egen vurdering fik håndteret denne begivenhed på en måde som viste at hun nok ikke var erfaren nok til at klare et almindeligt borgmesterjob.

    Og så lige nu hvor vi er inde i den absolutte slutspurt op til valgdagen er det så afsløret, at besidderen af dobbeltmandatet også har fundet det rimeligt at den store kommunale kassebeholdning har skulle stå for fejringen af sig selv. Ikke partiet (det er det jo sjældent når det er lige netop det parti). Ikke personen selv. Nej men alle skatteyderne.

    Godt nok er det jo nogen år siden at rådmanden med de mange kasketter blev 50 år – men med den baggrund skulle man jo nok ikke have frydet sig over en københavnsk kollega.

    • Rap And

      Nu skal vi ikke længere tilbage end til 19. februar 2015, hvor Løkke som det naturligste var blandt de festglade deltagere og talere.
      Men nu ved vi jo, at der i overensstemmelsen med den gode moral bliver betalt ved kasse 1

      • Alex Damgaard

        Ja, der bliver betalt med en bevidstløs stemme fra en flok vælgere der har hukommelse som en si.

    • Alex Damgaard

      Det tjener Ø til ære, at dobbeltmandater slet og ret er “forbudt”, og i SF og S skal der gives dispensation. Jeg tror flere af DF’s dobbeltmandater skyldes at de slet ikke havde regnet med et så godt valg i 2013, men så burde de virkelig tage sig sammen og gå all in her i år. For alle partierne gælder det, at dobbeltmandater er skadelige for dem selv. De spilder talent, eller forsager talentudvikling, ud over at de nødvendigvis også må tabe indflydelse. Der er simpelthen ingen undskyldning for at Jan E Jørgensen genopstiller, det er useriøst. Man kan ikke dele sol og vind lige, man kan ikke være 100% både det ene og det andet.

      • peterhansen54

        Der gives kun dispensation i S til dobbeltmandat, hvis der er tale om en meget kort overgangsperiode mellem 2 valg.
        For DF er der absolut ikke tale om at det er en fejltagelse af de har mange dobbeltmandater. Det er et princip som de er glade over.
        Over ikke engang hvis det skulle lykkes for deres finansordfører at blive borgmester mener han at det er nødvendigt at træde ud af folketinget.
        Så også her burde vælgerne virkelig være opmærksomme på hvem det er som de stemmer ind.
        Men kan man være rådmand på Frederiksberg til en fed hyre og med ret til at blive fejret af skatteyderne ved en reception som man kan pålægge alle “samarbejdspartnere” at skulle levere en lille gave samtidig med at man også have en fyrstelig gage i folketinget så er fristelsen til berigelse åbenbart for stor.

        • Frank Stjerne

          Hvad tjener en rådmand egentlig? Du skriver, det er en fed hyre.

          • peterhansen54

            Efter de kommunale oplysninger hæver Jan E. Jørgensen følgende honorar til sig – som følge af sit deltidsjob i Kommunen, for hovedbeskæftigelsen er vel stadig som valgt medlem i Folketinget:
            Valgt til følgende udvalg, bestyrelser mv., som følge af medlemskab af Kommunalbestyrelsen
            Udvalg, bestyrelse mv.
            Jan E. Jørgensen er
            Vederlag
            Kommunalbestyrelsen
            medlem
            106.729 kr.
            Magistraten
            medlem
            31.844 kr.
            By- og Miljøudvalget
            formand
            251.404 kr.
            Sundheds- og Omsorgsudvalget
            medlem
            (fra 1. januar til 13. november) 18.740 kr.
            Bolig- og Ejendomsudvalget
            medlem
            (fra 14. november til 31. december) 1.644 kr.
            Amager Ressource Center (ARC) I/S delegeret til selskabets generalforsamling

            medlem

            0 kr.
            Beredskabskommission for Frederiksberg Kommune
            medlem
            0 kr.
            Butiksfacader i Frederiksberg Kommuner
            medlem
            0 kr.
            Erhvervsråd, Frederiksberg Kommunes
            medlem
            0 kr.
            Frederiksberg Energi A/S, bestyrelsen
            medlem
            10.000 kr.
            Frederiksberg Fjernvarme og Bygas A/S
            medlem
            7.500 kr.
            Frederiksberg Vand og Kloak A/S, bestyrelsen
            medlem
            7.500 kr.
            Det Grønne Råd
            formand
            0 kr.
            Lokalrådet for Frederiksberg
            medlem
            0 kr.
            Musikudvalget for Frederiksberg Kommune
            stedfortræder
            0 kr.
            Valgbestyrelse ved kommunale valg
            stedfortræder
            0 kr.

            Poster i tilknytning til KL
            KL – delegeret til Kommunalpolitisk Topmøde
            delegeret
            0 kr.
            ————————-
            Så med pænt over kr. 400.000 må man vel sige at det er et godt betalt deltidsjob.

          • Frank Stjerne

            Jamen det er da rigtig interessant. et medlem af magistraten, som svarer til direktionen i en virksomhed, får 31.844 for at være i topledelsen af en kommunal virksomhed, der beskæftiger 6.500 mennesker. Et tilsvarende fuldtidsjob i det private erhvervsliv – vi har ikke ret mange så store private virksomheder i Danmark – ville nok ligge på mindst 400.000 kr. om måneden. Og så er han formand for det tungeste udvalg, By- og Miljøudvalget, som svarer til teknisk udvalg i en mindre kommune. Det ansvar vil givetvis blive honoreret betydeligt højere i det private, hvis vi havde den slags. Man kan vel sige, at ansvar og løn formentlig slet ikke følges ad på det kommunale område. Egentlig synes jeg, at vi i Danmark underbetaler vores folkevalgte, og jeg er taknemmelig for, at der faktisk er gode kompetente mennesker, som f.eks. Jan E. Jørgensen, som vil påtage sig de opgaver til det lønniveau. Manden ville nok kunne tjene væsentligt mere, hvis han gik tilbage til sit gamle job som erhvervsadvokat.

    • Frank Stjerne

      Da Københavns overborgmester Frank Jensen (S) i 2011 fyldte 50 år deltog 800 personer i en offentlig reception, der kostede 84.198 kroner.

  • Chingachgook Jensen

    “Venstre erkender problemerne og har derfor i dette års budgetforhandlinger gjort det til en hovedprioritet at få så sat budgettet til kriminalitetsforebyggelse kraftigt i vejret.”

    – men lukke døren i for den skadelige invasion af dybt kriminelle og vrangvillige analfabeter, det vil Venstre ikke gøre noget ved. For her skal der “forebygges”.
    HA!