Lange skoledage er beviseligt for lange

Børnenes skoledag er meget længere, end det var aftalt i folkeskoleforliget. Det viser ministeriets egen undersøgelse fra Epinion, som nu bør mane enhver tvivl til jorden: Folkeskolereformen kræver et serviceeftersyn, og det kan kun gå for langsomt.

Sædet bliver varmere og varmere under Ellen Trane-Nørby og de andre forligspartier, der netop har fået præsenteret en undersøgelse fra Epinion. Den viser sort på hvidt, at folkeskolens elever går længere tid i skole, end det var hensigten med folkeskolereformen.

Ifølge undersøgelsen har knap 40 procent af elever i 1.-3. klasse undervisning til senere end kl. 14, og hele 75 procent af elever i 7. klasse har undervisning til efter kl. 15. Skoledagene er nu dokumenteret alt for lange, og vi kan ikke længere byde hverken elever, lærere eller forældre at stå model til en folkeskolereform, der ikke lever op til intentionerne.

Alt for længe har ministeren og resten af forligskredsen undskyldt sig med, at kommunerne har ansvaret for de lange skoledage. Men forliget har bundet de selvsamme kommuner på hænder og fødder, når de kræver svære dispensationer for at omlægge den understøttende undervisning.

Jeg kræver svar fra ministeren

Næsten dagligt får jeg mails fra frustrerede forældre. De fortæller om, hvordan de lange skoledage dræner deres børn for energi, og at de må droppe fritidsaktiviteter, fordi der ikke længere er tid eller overskud til det. Med ministeriets egen undersøgelse, ved vi nu, at der ikke er tale om enkeltstående tilfælde, men at helt op til 75% af en årgang har længere skoledage end aftalt.

Derfor har jeg også kaldt ministeren i samråd, hvor jeg endnu engang vil kræve et serviceeftersyn af folkeskolereformen. En måde at give vores børn mere fritid er ved at lade kommunerne selv bestemme, hvordan den understøttende undervisning afvikles.

I dag varierer kvaliteten af den understøttende undervisning fra kommune til kommune. Nogle steder fungerer det, og andre steder gør det ikke. Derfor bør det også være op til kommunerne selv om ordningen skal fortsætte, eller børnene skal have tid til fritid. De lange skoledage kan også forkortes ved at gøre lektiecaféerne frivillige. Men fælles for løsningerne er, at partierne stopper med at sidde på hænderne.