Mobilforbud i skoler er vejen frem

Det fremgår af en artikel i dagens udgave af Jyllands-Posten, at flere skoler nu overvejer at forbyde eleverne at sidde med deres mobiltelefoner i undervisningen. F.eks. har Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg besluttet at eleverne ikke længe skal have lov at bruge deres telefoner i undervisningstiden, mens andre allerede har indført restriktioner.

Det har vakt meget stor debat – ikke mindst blandt forældrene.

Nogle mener, at det går ud over børnenes ”digitale dannelse”, at de ikke længere kan sidde med deres smartphones i hænderne dagen lang. Jeg vil snarere sige det modsatte: At den lille pause fra telefonen må fremme deres digitale dannelse. Denne dannelse handler nemlig ikke om at være online døgnet rundt, men om at kunne tage perioder ”off line” for at øge koncentrationen og værdien af samværet med andre.

Heldigvis siger formanden for skolebestyrelsen, Lotte Hvid, da også, at hun ikke synes, at mobiltelefoner er ”onde”, men at ”børn drages af mobiltelefoner, og det påvirker fællesskabet i en usund retning”. Helt rigtigt. Mobiltelefonerne påvirker ikke bare fællesskabet, men smadrer det i mange tilfælde.

Hvis man tager en tur med toget, kan man se, at alle sidder og kigger ned på den lille lysende skærm. Samtaler mellem rejsende forekommer sjældent, og det kan der naturligvis være både fordele og ulemper med, alt efter temperament. Pointen er, at mobiltelefonen må siges at være udtryk for den ultimative individualisering. Den muliggør, at vi kan sidde i hver vores verden mentalt og kun være fysisk til stede.

Mobiltelefonen er ikke længere bare en ”telefon”, sådan som den var tidligere. Nej, det er en hel lille kommando- eller nervecentral – en forlængelse af selvet – hvor alle tråde samles. Og den kan mere, end de fleste computere kunne for blot få år siden. Her er der eksempelvis adgang til de sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, dating-sider som Tinder, alverdens underholdning på Youtube, samt diverse spil og musik. Alle sammen ting, som stjæler opmærksomheden og ødelægger koncentrationen.

Børn går i skole for at lære noget. De anvender såvel mobiltelefoner, iPads og computere med den største selvfølgelighed. Så lad os endelig fastholde den digitale dannelse, men understrege, at denne dannelse også handler om at være til stede uden digitale ”krykker” i alle mulige sammenhænge. Børn går i skole for at lære og følge med i undervisningen – og for at være sammen med deres klassekammerater. Derfor håber jeg, at mobiltelefonen om få år vil være historie i undervisningssammenhænge.